Hej akvarellvänner,
En fråga som jag får ofta innan en workshop är vilka färger och penslar jag använder. Det är förstås personligt vilka man föredrar, men kan vara bra att veta om man ska vara med på en workshop och vill testa att göra övningar fullt ut. Mitt tips är att köp bra färg av bra kvalitet, de är drygare och är mer ljusbeständiga, det blir billigare i längden. Jag använder Schmincke Horadam, mycket bra färger, till bra pris, tycker jag ( och jag är inte sponsrad av dem på något sätt).
Jag har inte så många olika färger och skulle kunna klara mig med färre. En fördel med att använda få färger är att man lär sig snabbt hur de uppför sig. Det blir också lättare att hålla reda på hur de blandar sig med varandra. En annan fördel är att du slipper fundera på vilken av alla dina färger du ska använda, istället börjar du direkt att blanda fram den färg du behöver. Det spar tid, tro mig. Jag har ibland deltagare med flera paletter fulla med olika färger. Penslen hinner nästan torka under tiden som de försöker hitta den färg de ska måla med. Tubfärger gillar jag, så man snabbt kan få mycket pigment i penseln. Det gör det också enkelt att fylla på i paletten när det börjar ta slut.
En bra palett tycker jag ska innehålla:
- Transparent Orange använder jag ofta, men man kan även blanda rött och gult.
- En varm och klar röd (t ex quinacridone red light eller kadmiumröd).
- En kallare röd (lite åt lila, jag använder magenta och ibland alizarin crimson.
- En varm gul (vilken som helst, det spelar inte så stor roll). Själv använder jag indian yellow, men quinacridone gold fungerar också bra.
- En blå (ultramarin blue) Jag har även en cobolt blue, för att den är så vacker.
- En mer grönaktig blå, t ex phatalo blue eller cerulean blue.
- Några jordfärger är också bra att ha. Jag använder yellow ochre och burnt sienna.
- En svart har jag också, neutral tint, men paynes grey går säkert också bra. Var försiktig med dessa, det blir lätt smutsigt, grått och dött. Den svarta skulle jag kunna vara utan, men den är bra när man vill ha riktigt mörkt. Undvik svart om du är osäker.
- Cobalt turquoise är en färg som är svår att blanda fram. Det är den enda gröna jag har. Grönt brukar bli bäst om man blandar fram den av gula och blå färger.
- Jag har börjat använda vitt, inte för att rätta till saker men att stänka med, det blir en fin textur, lite mer levande.
Ett bra papper är det viktigaste av allt. Jag använder Arches 300 g rough, men Saunders Waterford 300 g fungerar också bra. Viktigt är att papperet är riktigt akvarellpapper, av 100 % bomull. Använt inte ett papper som kallas akvarellpapper men det står inget om vad det är gjort av, det ska stå 100% Cotton.
Penslarna är det minst viktiga. Du behöver inte en pensel för tusen kronor, dina tavlor blir inte bättre för det. En gång var jag utan penslar och fick låna en enkel skolpensel. Den såg inte mycket ut för världen och kostade säkert inte mer än fem kronor, men måla, det kunde den. Tänk på att du målar inte med penseln, du målar med hjärnan.
Jag använder inte så många penslar, endast fyra stycken. En större mop, en mellan pensel, och en liten. Den lilla skulle jag kunna var utan, används mest till att signera tavlan.
Stor: Escoda Aquario 14
eller Raphael SoftAqua 805 Mop – 2
Mellan: Escoda, Perla serie 1430 (white toray), round – 10
eller en Raphael SoftAqua 805 Mop – 3/0
Liten: Escoda, Perla serie 1430 (white toray), round – 4
Rigger: COTMAN 333, round rigger 1462
Har även en tunn och smal, så kallad rigger, för långa tunna linjer, t ex kraftledningar. Antalet penslar är som antalet färger, om du inte har så många penslar behöver du inte fundera så mycket på vilken av alla dina penslar du ska använda. Det spar tid och du kan koncentrera dig på att måla.
När jag målar stora tavlor har jag förstås större penslar. Men är du nybörjare tycker jag inte att du ska måla stort, det är mycket mycket svårare. Kvartsark är en bra storlek att börja med, 28 x 38 cm.
Lycka till!
Stefan Gadnell
Gadnells Akvarellbrev
I mitt nyhetsbrev, som skickas ut högst 6 gånger per år, får du:
- Förhandsinformation om kommande kurser
- Förtur till ny konst
- Inspirerande tips och matnyttiga insikter om akvarellmåleri
Det är helt gratis, och du kan självklart avsluta din prenumeration när som helst.
Varmt välkommen att ta del av akvarellbrevet!
Vänliga hälsningar,
Stefan