Online workshop med Alvaro Castagnet
I början av november 2022 fann jag en notis om en online-workshop med Alvaro Castagnet. Den kostade bara $99 och man skulle få måla online med Alvaro i fyra timmar. Han skulle börja kl 5 på eftermiddagen i Australien vilket innebar att skulle börja klockan nio för mig, och pågå till klockan ett på natten, okay, lite sent för mig, men det skulle fungera.
Några dagar före workshopen fick vi två fotografier, detta för att vi skulle kunna skissa upp de båda motiven först. Det är bra, men kan ibland vara lite lurigt eftersom det är viktigt var man placerar de olika objekten i bilden. Man måste tänka igenom var man placerar allt, ofta är fotografierna inte bra och det härliga med att måla är att man kan göra lite hur man vill.
Se bredvid på den första bilden vi skulle måla av. Cyklisten är på väg ut ur bilden, det är inte bra. Det leder även betraktaren ut ur bilden och vi vill att betrakten ska stanna kvar och titta vidare på vår bild, inte hoppa över till en annan bild eller försvinna bort på andra sätt. En annan person, till höger i bilden, befinner sig precis i utkanten, inte heller så bra. Skuggans form är inte trevlig, men det finns mycket spännande saker att måla på bilden, de röda markiserna, balkongerna, övergångstället och alla människor som samlats på trottoaren. Det ska bli spännande se hur Alvaro kommer att lösa detta.
Alvaro pratade först, som vanligt en lång monolog. Sedan fick sen är han skissade. Man kunde lätt se allt för bilden visade hans papper, hans palett, förlagan och även han själv i ena hörnet, mycket bra.
Kolla in skissen. Alvaro flyttade cyklisten, placerad dessutom in en till bredvid. Lyktsolpen flyttade han till höger och han tog bort personen som var på utkanten av övergångstället. Han har även ”dragit ner” övergångstället så det blir lite mer perspektiv i bilden. Mycket bra!
Sedan på med färg, det mest flyer ihop men lämnade nogrannt vitt på några ställer, någa fönster, två personer och övergångstället. Låt torka.
Den röda färgen från markiserna har spridits över huset, mycket bra. Kolla in perspektivet på byggnaderna, det är ingen rak linje, den svänger av lite neråt istället för att bilda en lång spets, mycket snyggt. Skuggan har en annan form och en person har fått en blå väst.
Den andra bilden som Alvaro målade av var nedanstående och här får man även titta vad man kan förbätttra innan man börjar måla. Killen med mössan till vänster är alldeles för nära, för stor. Han kommer att bli ett starkt blickfång vilket inte kommer att fungera så bra. Markiserna till höger upprepar sig, fyra nästa lika former, och brukar heller inte bli så bra. Men det är spännande att först på klura lite hur man borde göra, för att sedan få se hur en mästare skulle gjort.
Här ser du Alvaros skiss. Personen med mössan är förminskad, överhuvudtaget är perspektivet inte lika starkt. Markiserna är mindre och upprepningen syns knappt. Det som är långt borta är förstorat.
Efter att ha målat en stund såg det ut så här. Massor med lådor till vänster.
När Alvaro målat färdigt kan man verkligen se hur en mästare bearbetat problemet. Man ser tydligt vad allting föreställer, det är viktigt, Fotografiet är lite diffust, men här ser man lådor, markiser och människorna tydligt. Mannen med vita mössan sticker ut, men inte alls lika mycket som på fotografiet. Observera återigen att personerna i förgrunden är förminskade och bakgrunden förstorad.
Min bild blev grötigare, mer otydlig, man ser inte vad jag målat. Dessutom har jag gjort för mycket och för skarpa detaljer på byggnaderna, det blev för mycket.
Men jag kan varmt rekommendera Alvaros workshops online. Han instruerar bra och kommenterar dina bilder om du vill. Man får helt enkelt hålla upp sin målning framför kamerna. När jag visade denna tyckte han att det inte blev bra med markiserna till höger, de upprepade sig. Men han gillade grönsakerna och lådorna till vänster i bilden.
Så häng med på dessa som akvarell-äventyr online, det är kul och lärande.